Budowa kompleksu szpitalnego na pograniczu Zabrza i Gliwic rozpoczęła się jeszcze w latach 70 XX wieku. Prace wstrzymano w 1992 roku z powodu braku środków finansowych, jednak już pięć lat później Śląska Akademia Medyczna otrzymała budowę w wieczyste użytkowanie i marzenia o szpitalu gigancie wydawały się nadal realne.
Generalnym architektem nowego projektu ACM została w sierpniu 1997 r. francuska firma Seachaud & Bossuyt (jest ona autorem m.in. projektów: Francuskiej Biblioteki Narodowej, Ministerstwa Finansów w Paryżu, pałaców kongresowych w Nicei, Cannes i Reims, a także szpitala w Breście), współpracująca z paryskim biurem projektowym Architecture Studio (m.in. Instytut Świata Arabskiego w Paryżu, Parlament Europejski w Strasburgu, Miasteczko Uniwersyteckie Croisset w Paryżu, Kościół Notre-Dame I’Arche d’Alliance w Paryżu). 50-osobowy zespół architektów i inżynierów otrzymał zadanie zaprojektowania ACM jako nowoczesnego, interdyscyplinarnego kompleksu klinicznego, ale tak, by wykorzystując istniejącą zabudowę (170 tys. m2) – maksymalnie obniżyć koszty rozbudowy.
źródło: http://
Przy wyburzaniu ACM-u pracowała m.in. jedna z największych koparek gąsienicowych w Polsce. HITACHI ZX-870 LCR wyposażona w długi wysięgnik, pozwalający na wyburzanie elementów znajdujących się na wysokości 43 metrów, przy użyciu specjalistycznych nożyc wyburzeniowych. Waga koparki wraz z osprzętem przekracza 128 ton.
Kompleksowe wyburzenie ogromnego kompleksu. Recykling materiału po rozbiórce i wywóz z terenu robót.
Historia obiektu jako niespełnionego polskiego snu przyciągnęła tłumy obserwatorów, którzy dokumentowali kolejne etapy rozbiórki zarówno z ziemi jak i z powietrza.
Wyburzanie mechaniczne obiektu o takich gabarytach zajęłoby mnóstwo czasu i pochłonęło ogromne ilości środków. W związku z tym zdecydowaliśmy o połączeniu tradycyjnej metody mechanicznej z metodą minerską, czyli wyburzaniem strzałowym. Tutaj z pomocą przyszła nam obyta z materiałami wybuchowymi firma CAMA. Partnerem w rozbiórce mechanicznej zostało Przedsiębiorstwo MIAZGA.
© 2018 TRANS-ZIEM. Wszystkie prawa zastrzeżone.